کتاب حاضر نشان میدهد که چگونه در بسترهای بسیار متفاوت، هر فرد علاقه مندی میتواند داستانی اصیل از تجربه زیسته خود را روایت کند و معنی رویدادها و انتخابهای خود را، به ویژه بخش های پنهان آن را آشکار سازد و به اینترتیب، به بینشی نو دست یابد. این روند قدرت زیادی به قصهگو میبخشد و افراد زیادی را متأثر میکند. نمونه قصههای دیجیتالی ساخته شده با الگوی بنیاد قصه نشان میدهد که در دنیای امروز که از الگوهای پیشساخته اشباع شده است، چگونه روایتهای ساده و اصیل همچنان قدرتمند پدیدار میشوند.
دیباچۀ مترجم 19
چرا باید کتابی درباره قصه گویی دیجیتالی مطالعه کرد؟ 19
قصه گویی دیجیتال در ایران 22
قصه گویی دیجیتال 25
پیش گفتار 29
قدردانی 37
راهنمای استفاده از این کتاب 41
فصل اول: قصه در میان طوفان کشمکش ها 43
جنبش به پختگی می رسد 46
پیدا کردن خانه 47
کارکرد قصه 49
زیست شناسی قصه 51
قرن هالیوود و اسطورۀ امریکایی 53
قصههای معمولی ما به سفرهای خارقالعاده تبدیل میشوند 56
قصهگویی در دوران سلطۀ رسانه 60
تجدید چارچوب اسطورههای شخصی 62
فصل دوم: قصههای زندگی ما 65
غرق شدن در اطلاعات 69
قصه زدایی 70
ویراستار 72
عادت مشتری خوب 73
انواع قصه های شخصی 74
قصه دربارۀ یک فرد مهم 75
قصۀ شخصیتها 75
قصه هایی با موضوع بزرگداشت و یادبود 75
قصه ای دربارۀ رویدادهای زندگی 76
قصه های ماجراجویانه 76
قصه های دستاورد 76
قصه ای دربارۀ مکانی در زندگی 77
قصه ای دربارۀ آنچه انجام میدهم 78
و دیگر انواع قصههای شخصی 78
قصۀ شفا یافتن 78
قصه های عاشقانه 79
قصه های کشف کردن 79
قصه های رویایی 79
قصه هایی دربارۀ بزرگ شدن 79
آنجا ننشین 80
میانپردۀ اوّل: افسانۀ تانیا 81
بازخورد جو لمبرت 82
فصل سوم: مسیر پیموده شده 85
تکامل قصه گویی دیجیتال 87
قصه، ترانههای محلّی و سنت آمریکایی در بزرگداشت آنها که زیستهاند 89
تگزاسیها در طی این تحول تعمید یافتند 92
زندگی و زندگی روی آب 93
مرد فضایی کلورادو در خروجی سانفرانسیسکو از بزرگراه خارج شد 96
یک خروجی بهنام هالیوود: 1993 در مؤسسۀ فیلم آمریکایی 100
الهامات و تحولات 102
سفر سیرک از رستورانی کنار جاده شروع شد 104
قصه گویی دیجیتال وارد دانشگاه میشود 106
مرگ و تصمیم، سلامتی و شفا 107
تعهد 109
فصل چهارم: جهان قصه گویی دیجیتال 111
تعریف قصه گویی دیجیتال 114
1. خودافشاگری 114
2. زاویه دید فردی یا راوی اوّل شخص 114
۳. تجربی 114
4. قصه ها بیشتر برپایۀ عکس هستند تا اینکه مبتنی بر تصاویر متحرک (فیلم یا انیمیشن) باشند. 115
5. موسیقی و افکت صوتی 115
6. محدودیت در زمان و طراحی 115
7. هدف 115
طبقه بندی عملکرد رسانه 116
رویکردها به محتوا در قصه گویی دیجیتال 125
من به عنوان قصه 126
قصۀ من 127
قصۀ ما 128
قصۀ آنها 129
بدون قصه 130
رویکردهای روند تولید در قصه گویی دیجیتال 130
انیمیشن و قصهگویی دیجیتال 131
صداتصویر - عکاسی برای قصه گویی دیجیتال 132
رسانۀ جوانان و انجمن ویدئو پداگوژی 132
قصه گویی صوتی 133
تاریخ شفاهی/انسانشناسی/تاریخ محلّی 134
موبایل و قصه گویی فرارسانهای 135
میانپردۀ دوم 137
قصۀ وینا 137
بازخورد دنیل وینسنکر 139
فصل پنجم: هفت گام قصه گویی دیجیتال 143
مرحلۀ اوّل: بینش خود را از آن خود کنید. 146
روایت یک قصۀ سازمانی 150
مرحلۀ دوم: مالک احساسات خود باشید 152
مرحلۀ سوم: یافتن لحظۀ مناسب 155
مرحلۀ چهارم: دیدن قصۀ خود 158
مرحلۀ پنجم: شنیدن قصۀ خود 162
یادداشتی دربارۀ کپیرایت 165
مرحلۀ ششم: سرهم کردن قصه 165
مرحلۀ هفتم: به اشتراک گذاشتن قصه 170
جمع بندی نهایی 173
فصل ششم: حلقۀ داستان 175
تسهیل گری کارگاه های قصه گویی دیجیتال 177
سمفونی به اشتراک گذاشتن زندگیها 178
یک قصه 178
رویکردهای تسهیلگری 180
یک معجزۀ کوچک 183
چارچوب روند کارگاهها از پیش محدود نشده است 184
مقدمات 186
الگوی آموزشی هفت گام 187
حلقۀ داستان 189
مرور متن و اتودهای اوّلیۀ تصویر 192
ضبط صدا 193
یادداشتی درباره فناوری 194
آموزش نرم افزار و تولیدات 195
تولید فیلم 198
1) انتقال داده به کامیپوتر 198
2) آماده کردن رسانه 198
3) تدوین اولیۀ ویدئو 198
4) جلوه های ویژه، عنوان بندی، ترکیب صداهای مختلف 198
اجرای نهایی 199
اعتماد مقدس 200
فصل هفتم: خطاب به دانشجویان: قصه گویی دیجیتال را آغاز کنید 201
فعالیت: وضعیت های ذهنی و روشها 203
آیا در اینجا با یک الگو مواجه هستیم؟ 204
ذهنیت 1: همه چیز جالب است 204
ذهنیت 2: تفکر انتقادی 205
ذهنیت 3: یادگیری امری اجتماعی است 206
ذهنیت 4: فرآیند قصه گویی انسان را به قصه گوی بهتری تبدیل میکند 207
ذهنیت 5: هر قصه ای مهم است 208
1) دربارهاش فکرکنید 208
2) احساسش کنید 208
3) آن را به نمایش بگذارید 208
4) آن را ببینید 208
5) آن را بشنوید 209
5) آن را ترکیب کنید 209
6) قصه خود را به اشتراک بگذارید 209
میانپردۀ سه: قصۀ المییا 209
بخش اوّل 209
بخش دوم 210
بازخورد بوروکو 211
فصل هشتم: رویکردهای پردازش متن 215
آشنایی با فرآیندها و روش ها 217
دوستان ما، کارتهای نمایۀ 4 × 6 218
تمرین نوشتن 219
قصه هایی از تصاویر 221
ورود به صحنه 222
مطالعات شخصیت و قصۀ شخصی 224
مصاحبه کردن 226
تکنیکهای مصاحبه 227
راهنمایی برای مصاحبهکنندگان 227
گسستهای آگاهی 228
درنهایت، چند کلمه دربارۀ سبک 229
تأملات نویسنده درباره قصه با زاویۀ دید اوّل شخص 230
فصل نهم: نگاهی دوباره به قصهگویی دیجیتال در دوران تلفن های همراه هوشمند 233
بخشی از تاریخ 235
دستور کار قصه گویی با ios 236
روز اوّل 236
روز دوم 237
رویکردهای عمومی به پروژه و برنامۀ درسی 238
ترکیب گوشی همراه با مدلهای سنتی 239
الگوی حلقۀ داستان پیادهروی 240
مستندسازی مکان به عنوان نوعی یادگیری خدماتمحور 241
تحصیلات خارج از کشور 243
قصه گویی دیجیتال با موبایل و خبرنگاری مشارکتی 243
ابزارها 244
اپلیکیشنهای iOS 244
iMovie 244
Splice 245
Pinnacles Studio and Pinnacles Studio Pro 245
LumaFusion 246
WeVideo 246
Android Apps 247
PowerDirector Video 247
Wevideo 247
KineMaster-Pro Video Edito 249
میانپردۀ چهارم: قصۀ آرچی 250
متن 250
بازخورد نیکولین 252
فصل دهم: نقشۀ قصه – استوریبرد 255
دستورالعملی برای فاجعه 258
ساختن یک استوریبرد 261
چند روش برای ساخت استوریبورد 263
فصل یازدهم: طراحی در دوران دیجیتال 265
کار با تصاویر دیجیتال، صداها و ویدئوها 267
اندیشیدن همانند یک طراح 268
«پسر کامورویی» رابرت کروشو 270
متن راب 271
تبدیل یک عکس به چند عکس 272
کار کردن با فریم یکسان 274
ضربآهنگ تصویری 275
استفادۀ صریح از تصاویر 278
تکنیک پن و بزرگنمایی 279
ماراتن بارسلونا - طراحی بهعنوان بداههسرایی 279
متن رابرتو ( برگردان از ایتالیایی) 280
فضاسازی دیداری 283
یادداشت نهایی 288
میانپردۀ پنجم: قصۀ نیلی 288
بازخورد رانی 289
فصل دوازدهم: انتشار، اخلاق حرفهای و سیاستهای مشارکت 293
«آسیب نزن» 295
غول هنوز در چراغ است 298
انفجارعملکردهای رسانۀ مشارکتی 300
چارچوب اخلاقی مستندسازی و چشمانداز خدمات انسانی 301
چرا در دنیایی که «خودت انجامش بده» جریان غالب است، مسائل اخلاقی همچنان مهم است؟ 303
فصل سیزدهم: کاربردهای قصهگویی دیجیتال 305
روایت قصۀ یک سازمان 307
ترویج یا اغوا برای کنشگری 308
عملگرایی بازتابی 309
دربارۀ خدمات انسانی و سلامت 310
ارتباط بیننسلی 311
ناتوانی 312
برنامههای جوانان 313
هویت و تفاوت 315
کنشگری اجتماعی 316
مهاجرت و پناهندگان 318
توسعۀ بینالمللی 319
طراحی برنامۀ درسی برای کودکان تا ۱۲ سال (مقطع ابتدایی) و مقاطع بالاتر تحصیلی 320
سناریوی برنامهریزی/تفکر برای آینده 321
ارزیابی حرفهای 322
تیمسازی 324
خبرنگاری 325
آموزش فناوری 326
مکان و برنامهریزی 327
گفتوگو، خرد محلّی و عدالت محیطزیستی 327
قصه و فضاسازی: کتابخانهها و موزهها 328
آیندۀ قصهگویی دیجیتال 328
میانپردۀ ششم: قصۀ زاهد 330
بازخورد الیسون میرس 332
فصل چهاردهم: سکوت سخن میگوید 335
مصاحبه با امی هیل 337
فصل پانزدهم: گوش سپردن به تغییرات 355
قصههایی از انجمن سلامتی بومیان آلاسکا: مصاحبه با لورا رولس 357
فصل شانزدهم: انسانی کردن مراقبت در خدمات درمانی 377
در دهۀ گذشته، یکگفتوگویی با دکتر پیپ هاردی و تونی سامندر 379
فصل هفدهم: تحول در حوزۀ آموزش با کارگاههای قصهگویی 401
در دهۀ گذشته، یک گفتوگویی با دکتر بروک هسلر 403
ضمیمه: سکوت سخن میگوید 427
راهنمای اخلاقی در این حوزه 429
مقدمه 429
بخش اوّل: قوانین پایه 430
بخش دوم: اخلاق و کارگاه قصهگویی دیجیتال 431
۱ مراقبت 431
2 ارتباطات 433
3. ساختارها 434
4 بهسوی آینده 435
بخش سوم: چارچوب اخلاقی برای زمان نمایش قصههای دیجیتال بعد از کارگاه 436
5 محافظت 436
6 مالکیت 438
7 ارتباطات و شفافیت 439
ضمیمه: فهرستی از حقوق قصهگوی دیجیتال 441
کارگاه 443
به اشتراک گذاشتن قصۀ دیجیتال بعد از کارگاه 444
کتابشناسی 447
درباره قصهگویی دیجیتال 449
قصهگویی، قصه و گفتوگوی عمومی 450
نویسندگی خلاق و زندگینامهنویسی 451
مشاوره، فرآیندهای گروهی و تسهیلگری 452
دیزاین، رسانه و اپلیکیشنها 452
قصهگویی و آموزش 453
نظریههای شناختی، روانشناسی و روایت 454
قصهگویی در زمینه سازماندهی و شرکتها 455
هنرهای مشارکتی 456
منابع عمومی 456
اصطلاحات تخصصی 459
فهرست اسامی خاص 462
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
ادبیات
|